lauantai 25. tammikuuta 2014

Ihmissusi Etelä-Pohjanmaalla

                                Anselmi (Aleksi Holkko) ja kirkkoherra (Pauli Hanhimiemi) ovat
                                pohjalaisen independent-elokuvan keskushahmoja.

On todettava heti kärkeen: Etelä-Pohjanmaalla ja erityisesti Alavudella kuvattu indie-elokuva Anselmi – nuori ihmissusi (2014) yllättää myönteisesti. Muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla on saatu aikaan teknisesti kelpo elokuva. Elokuvakerronnan sujuvuus hukkuu kuitenkin liian monien juonenpätkien käsittelyyn. Perinteistä kauhugenreä leffassa on vain vähän. Sitäkin enemmän kasvudraamaa ja fantasiaa.

Independent-elokuvalla tarkoitetaan pienen budjetin elokuvaa, jonka tuottaa pieni elokuvastudio. Anselmin tuottajana toimii Bottomland Productions, joka on alavutelaislähtöisten tuottaja Mikko Sukkalan ja ohjaaja Matti Pekkasen yritys. 80 minuutin elokuvaa tehtiin talkootyönä lähes kolme vuotta, ja se on nyt nähtävillä eteläpohjalaisten elokuvateattereiden ohella mm. Lahdessa, Helsingissä, Turussa ja Tampereella.

Anselmi – nuori ihmisusi liikkuu kahdella aikatasolla. 1980-luvun pohjalainen ahdasmielinen kyläyhteisö, jossa Anselmi (Aleksi Holkko) varttuu nuorukaiseksi, edustaa nykyaikaa. Anselmi elää yhdessä yksinhuoltajaisänsä Manun (Sami Palolampi) kanssa. Isän ja pojan välejä hiertää Anselmin vähitellen tapahtuma seksuaalinen herääminen ja kadonneen äidin kohtalo. Asia, joka jää Manulta pimentoon, ovat pojassa tapahtuvat voimakkaat muodonmuutokset.

Elokuvan toinen aikataso sijoittuu vuoteen 1973, jolloin Anselmi saa alkunsa. Kastajaispäivän iltana Eeva-äiti (Liisa Ruuskanen) katoaa. Synkkä perhesalaisuus keriytyy hitaasti auki Anselmin nähtäväksi elokuvan edetessä. Sinänsä siirtyminen 70-luvun tapahtumiin on ongelmallista juonen kuljetuksen kannalta. Liian moni asia paljastuu katsojalle liian varhain.

Anselmin kasvutarinaan on ympätty mukaan myös täysin irralliseksi kokonaisuudeksi kaksi ihmissusitutkijaa, jotka samoilevat muusta toiminnasta täysin irrallaan ihmissusimyytin perässä. Heidän merkityksensä elokuvan kannalta paljastuu vasta filmin loppumetreillä.

Jos nuoren ihmissuden tarina ei olekaan kirkas ja juoni jouhea, voi elokuvaa kiitellä teknisestä toteutuksesta, joka ei juurikaan häviä suurten budjettien kaupallisille tuotannoille. Matti Pekkasen ja assistentti Erkki Suokonaution kuvaus on laatutyötä, vaikka näyttelijät ovat kovilla runsaiden lähikuvien käytön takia. Elokuvan äänisuunnittelu ja musiikki ovat toimivia. Indie-elokuvaksi Anselmi on lupaava, kunhan uudesta leffasta haaveilevat tekijät kiinnittävät seuraavan kerran huomiota kunnon käsikirjoituksen tekoon.

Näyttelijöistä pääroolien esittäjät onnistuvat hyvin. Aleksi Holkko piirtää hyvin herkän ja angstisen teinipojan kuvan, Manua näyttelevä Sami Palolampi kuvaa yksinhuoltajaisän hidasta hajoamista paineiden keskellä taidokkaasti. Mediapersoona Pauli Hanhiniemi näyttelee mainiosti kylän voimahahmon kirkkoherran roolin.

Harrastajanäyttelijät pärjäävät myös enimmäkseen mainiosti elokuvassa. Jenkeistä asti elokuvaan kiikutettu pornotähti Ron Jeremy on tässä elokuvassa täysin turha sivuhahmo ja mukana todennäköisesti sponsorina toimineen miestenlehden toivomuksesta.

Elokuvan kolmas tähti tulee puhtaasti siitä, että kriitikkona haluan myös indie-elokuvan elävän suurten budjettien kaupallisten tuotantojen ohella. Viime vuosien tunnettuja suomalaisia independent-leffoja ovat olleet mm. Iron Sky (2012), Käräjävuorentie (2012) ja Hulluna Saraan (2012).

Elokuvan trailerin löydät tästä.


***

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti